نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
یکشنبه 93/4/8
با توجه به اینکه سایت دفتر مقام معظم رهبری در بخش استهلال ماهانه گزارشهای مختلفی از رؤیت هلال ثبت کردهاند و با توجه به اینکه بزرگترین و بیشترین تعداد گروههای رصدی زیر نظر یا مرتبط با ستاد استهلال دفتر ایشان هستند و همچنین با توجه به اینکه با پیگیریهای صورت گرفته اول ماه مبارک رمضان برای مقام معظم رهبری ثابت شده است؛ فلذا با این تعداد گزارش برای کسانی که مقلد مقام معظم رهبری یا کسانی مانند آیت الله العظمی بهجت (رحمة الله علیه) هستند که مبنی فقهی رؤیت هلال برای ایشان مانند رهبری میباشد (مثل اینکه رؤیت با ابزار و ... را برای اثبات ماه جدید کافی بدانند) و با اعتماد به این تعداد گزارش یا نظر مقام معظم رهبری (این مسئله ربطی به حکم حاکم شرع ندارد) به این اطمینان رسیدهاند که ماه رؤیت شده است و چنین اطمینانی را بر اساس نظر مرجع تقلیدشان برای اثبات اول ماه کافی میدانند، اول ماه مبارک رمضان امروز یکشنبه 8 تیر 1393 میباشد و برای باقی افراد که چنین شرایطی ندارند امروز اول رمضان نمیباشد.
کلمات کلیدی :
آیت الله بهجت،
رمضان،
رمضان 1435،
استهلال،
رؤیت هلال،
مقام معظم رهبری،
رهبری
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
یکشنبه 93/4/8
![استهلال](http://www.ParsiBlog.com/PhotoAlbum/mohsen1440/ae8e1a3a0f260a57871a2acbfcdb58a8.jpg)
علاوه بر اینکه در غروب شنبه 7 تیر 1393 بنده به علت غبار شدید و ابری بودن افق موفق به رؤیت هلال نشدم؛ همچنین تا این لحظه (اذان صبح یکشنبه 8 تیر 1393) گزارشهای مورد اطمینان در مورد رؤیت هلال ماه مبارک رمضان دریافت نکردم. فلذا ظاهرا طبق مبنی و نظر فقهی هیچ یک از مراجع معظم تقلید آغاز ماه مبارک رمضان به وسیله رؤیت هلال به اثبات نرسیده است.
مسلم است که اگر برای کسی ماه شعبان در غروب روز 8 خرداد 1393 با رؤیت هلال اثبات شده باشد به علت گذشتن سی روز از ماه شعبان خود به خود ماه مبارک رمضان آغاز شده است که چنین اطمینانی برای بنده حاصل نشده است.
البته در پایگاه اطلاعرسانی بعضی از مراجع مانند آیت الله العظمی وحید خراسانی هم اطلاعیهای مبنی بر عدم اثبات ماه رمضان منتشر شده است.
کلمات کلیدی :
رمضان،
رمضان 1435،
استهلال،
رؤیت هلال،
آیت الله وحید خراسانی
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
یکشنبه 93/3/25
قطعا چه از نظر دلایل قطعی عقلی و چه از نظر دین نظر مردم در هر جا و هر شرایطی محترم نیست. چه اینکه در بسیاری از جاها در قرآن و روایات از تبعیت از نظر اکثریت و پیروی از حدس و گمان نهی شده است و همچنین از نظر عقلی هم دلیلی برای اینکه نظر اکثریت و عرف و نظر مردم مطلبی را صحیح یا غلط کند وجود ندارد و صرفا یک ادعای بیپایه است.
البته این به معنی آن نیست که دین کلا به نظر مردم و عرف و نظر اکثریت بی اعتنا است. بلکه مانند هر عمل دیگری در مورد تبعیت و توجه به عرف و نظر مردم احکام پنجگانه وجود دارد.
در زیر به نمونههایی از آن اشاره میشود. ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : عقل، مغالطه، عرف، حرام، احکام خمسه، واجب، مستحب، مکروه، لباس شهرت، بدعت، ازدواج مجدد، ازدواج دوم، صله ارحام، رسوم ناپسند، فرهنگ غلط
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
یکشنبه 93/3/25
![مغالطه](http://www.ParsiBlog.com/PhotoAlbum/mohsen1440/a845789b46553691d197382b22bf6e7f.jpg)
«مغالطه هایی در مورد انحرافات جنسی»
از جمله مغالطهها و سفسطههایی که میشود این است که با وجود اینکه حکومت ایران اسلامی است و قوانین اسلامی در آن اجرا میشوند در ایران هم آمار تجاوز و ... وجود دارد و ...
البته تصور هم می کنند که چه مسئله لاینحلی رو اختراع کردهاند و ...
ولی اگر به چند مطلب ساده دقت کنند و به عبارتی ذهنشان به جای قاطی کردن مسائل آنها را از هم تفکیک بدهند جواب خیلی روشن و واضح است.
قبل از ورود به این مغالطهها باید عرض شود که از نظر اسلام هر ارتباطی خارج از حدود شرعی که بر اساس محرکهای جنسی باشد ممنوع و غیرمجاز است. چه نگاه و چه لمس و ... ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : مغالطه، سفسطه، تجاوز، مسائل جنسی، عادی شدن جنس مخالف، گناه علنی، لااکراه فی الدین، آزادی، عرف، حکومت اسلامی، تربیت، قانون، حلال، حرام
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
سه شنبه 92/10/17
صرفا با ادعای وحی و نبوت نمی توان ادعای کسی را پذیرفت (مانند بهاء الله که ادعای نبوت کرد و الان تعدادی او را پیامبر می دانند) یکی از راههای اعتماد به ادعای پیامبر معجزه است. یعنی عملی انجام دهد که از عهده بشر عادی برنیاید. حال چگونه بفهمیم که کاری که مدعی نبوت انجام داد معجزه است یا مثلا چشم بندی و شعبده بازی و سحر و ... است.
اگر در تاریخ انبیا دقت کنید همواره معجزات پیامبرات از جنس علومی بوده که در آن زمان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتهاند و طبیعتا متخصصین فراوانی هم داشتهاند و به تبع آن آن علم و متخصصین آن در میان مردم مقبولیت بالایی داشتند. ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : تفکر، معجزه، نبوت، ادعای نبوت، سحر، ساحر، عیسی، موسی، پیامبر اسلام، پیامبر، قرآن، علم، علوم، پزشکی، ایمان، فرعون، ظهور، امام زمان، ولی عصر
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
سه شنبه 92/7/23
قطعا هر حکمی که در دین وجود دارد دلیل یا دلایلی دارد. این دلیل یا دلایل به دو گروه دلیل اصلی و دلایل فرعی تقسیم می شوند. دلیل اصلی همانا آزمون بندگی و میزان تسلیم ما در درگاه حضرت حق است که با تسلیم بودن در مقابل حق ، ملکه حق پذیری در ما به وجود آید و با ایجاد چنین ملکهای حضرت حق در وجود ما متجلی شود و ما ، او شویم و او ، ما شود در حالی که او اوست و ما ، ما هستیم - مع کل شیء لابمقارنة و غیر کل شیء لا بمزایلة (نهج البلاغة - خطبه اول) - و بدین ترتیب مشمول رحمت بیکران خدا قرار بگیریم. ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : حق، هدف خلقت انسان، هدف خلقت، هدف، عبودیت، بندگی، تسلیم، تسلیم در مقابل خدا، دین، احکام، عقل، خدا، حق پذیری، رحمت خدا، دستورات دینی
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
سه شنبه 92/7/23
در اسلام زن و شوهر نسبت به هم حقوقی دارند که مانند هر حق دیگری چه دلشان بخواهد یا نخواهد باید به صاحب حق برسانند. حق مرد این است که زن در مورد مسائل جنسی و در مورد رفت و آمدش در اختیار او باشد و حق زن این است که نفقه دریافت کند و در صورت ازدواج دائم دوم توسط مرد حق قسم هم به آن اضافه می شود. زن و مرد جز این وظیفه ، وظیفه دیگری نسبت به هم ندارند. نه بر زن واجب است کارهای منزل را انجام دهد نه بر مرد واجب است کارهای منزل را انجام دهد.
ولی علاوه بر نظام حقوقی اسلام که جنبه اجباری داره نظام ارزشی هم داریم که با رعایت آنها زندگی هم زیباتر می شود و هم خداپسندانه تر و هم اینکه بعضی از کارها اگر از روی رضایت انجام شود ارزش است و اگر از روی اجبار باشد ارزشی ندارد. ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : نظام حقوقی اسلام، نظام ارزشی اسلام، نظام حقوقی، نظام ارزشی، اسلام، زن و شوهر، زن، شوهر، اطاعت از شوهر
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
سه شنبه 92/7/23
با این سر و صدایی که بر سر قانون ازدواج با فرزند خوانده - حداقل در فضای مجازی- شده میشود فهمید کسانی که در فضای مجازی فعالند چقدر مقید و تسلیم در برابر احکام اسلام هستند!
البته ذکر چند نکته ضروری است!
1- در زمان جاهلیت هم (مثل الان) فرزندخوانده را مانند فرزند می دانستند و پیامبر برای اینکه این سنت غلط را بشکنند با همسر سابق فرزندخوانده خود ازدواج کردند (احزاب - 37)
پس این ازدواج تا قبل از این هم غیرقانونی نبوده که قانونی شده باشد! ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : نهی از منکر، امر به معروف، امر به معروف و نهی از منکر، ازدواج با فرزندخوانده، فرزندخوانده، جاهلیت، سنت غلط، سنتشکنی
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
سه شنبه 91/8/23
عاشورا و کربلا یکی از بزرگترین و تأثیرگزارترین وقایعی است که از آغاز خلقت تاکنون جهان به خود دیده است. این حادثه بزرگ از جوانب مختلف قابل بررسی است. از جنایاتی که به وقوع پیوسته است تا زیباییهایی که در جای جای این واقعه به چشم میخورد. پیامهای عاشورا به اندازه فهم و درک هر کس متفاوت هستند و این کشتی نجات برای هر کس ظهور خاصی میتواند داشته باشد. در این مختصر چند نکته از این دریای بیکران معارف الهی را یادآور میشوم. ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : امام حسین، کربلا، عاشورا، امر به معروف، نهی از منکر، امر به معروف و نهی از منکر، حقپذیری، حق، حب خدا
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
پنج شنبه 91/5/12
هر منکری که اکنون در جامعه بروز و ظهور دارد به تدریج به اینجا رسیده است و در صورت سکوت راه خود را ادامه خواهد داد. حتی در جایی که تذکر زبانی هم مفسده دارد ، حداقل ، اعراض قلبی وظیفه واجب و تلکیف دینی هر مسلمانی است! اعراض قلبی نوعی تنفر از عمل فرد معصیتکار است. بسیاری از مردم این تکلیف را در مقابل عرفیات ، خوب می شناسند و انجام می دهند. خدا نکند کسی خلاف عرفِ حلالی را مرتکب شود که اگر حتی تذکری هم ندهند سنگینی نگاههایشان عرصه را بر آن فرد مخالف عرف تنگ خواهد کرد! اگر در مقابل معصیت هم همین نگاه های سنگین برادرانه و خواهرانه (خیرخواهانه) هم بود قطعا وضعیت بسیار بهتر از این میبود. لبخندی که مشوق معصیت کار برای انجام معصیت باشد ، معصیت است . سکوت در مقابل معصیت ، معصیت است هر چند در اعتراض به نگاه سنگین اکتفا شود.
کلمات کلیدی :
امر به معروف و نهی از منکر،
نهی از منکر،
امر به معروف،
خیرخواهی،
اعراض قلبی،
تذکر زبانی
پاسخ