نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
جمعه 94/2/25
از جمله مسائلی که در ازدواج زندگی را با مشکل مواجه میکند مهریه است! مهریه از نظر اسلام کارکرد هدیه را دارد و برای همین هم تاکید فراوان بر کم بودن و سریع پرداختن آن شده است. کارکردی که اصلا و ابدا با کارکرد فعلی که به عنوان تضمین برای حفظ زندگی است سازگاری ندارد. واقعیت هم چیزی جز این است. هم طبق سفارشات معصومین کاملا مسلم است که خیر و خوبی در زندگی با مهریه کم و شر و بدی با مهریه بالا حاصل میشود و هم تجربه نشان داده است که اگر اعتماد کامل در ابتدای ازدواج بین زوجین وجود نداشته باشد هر چقدر هم میزان مهریه زیاد باشد هیچ تضمینی برای حفظ زندگی وجود ندارد! ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : مهرالسنه، نقره، مهریه، هدیه، ازدواج
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
سه شنبه 94/2/22
اولین هدف از نهی از منکر اینه که معصیت کار با خیال راحت معصیت نکنه و معصیت براش دلچسب نباشه. هدایت دیگران هدف امر به معروفه که شرایطش جداست.
چرا که اگر زمینه انجام با آرامش معصیت گرفته بشه، خود معصیت هم آرام آرام از فضای علنی برچیده خواهد شد.
اولین و مهترین مرتبه نهی از منکر هم اعراض قلبی است که هم کمترین عوارض رو داره و هم بیشترین اثر رو!
اگر فرصتی باشه در اهمیت این مرتبه نهی از منکر خواهم نوشت!
کلمات کلیدی :
پاسخ
نوشته شده توسط افسانه شکری در تاریخ
یکشنبه 94/2/20
کسانی که می گویند در غرب آزادی وجود دارد ولی در اسلام آزادی نیست دچار تناقض فکر شدیدی هستند. چرا که اگر مقصود از آزادی، آزادی مطلق و نامحدود باشد که در هیچ جا وجود ندارد. اگر هم مقصود از آزادی، آزادی محدود است که در همه جا چنین است. نه در غرب آزادی نامحدود وجود داره و نه در اسلام همه چیز ممنوع است. پس چرا به آزادی محدود در غرب آزادی گفته می شود ولی از آزادی محدود در اسلام ایراد گرفته می شود و فریاد نبود آزادی سر داده می شود.
اگر قرار است آزادی محدود داشته باشیم چرا باید بر اساس معیارهای دینی و فرمایشات دین نباشد که دلایل محکم و قطعی برای آن وجود دارد. و اگر قرار است آزادی نامحدود داشته باشیم چرا باید محدودیت دیکته شده فرهنگ غرب را بپذیریم!؟
کلمات کلیدی :
پاسخ
نوشته شده توسط افسانه شکری در تاریخ
یکشنبه 94/2/20
در اسلام رابطه ایده آل زن و مرد به شکل رابطه عاشقانه تعریف شده است. هر کسی اندک آشنایی به فرمایش معصومین داشته باشد خواهد دانست که با توجه به سفارشات و دستوراتی که در دین داده شده (که در این مختصر تشریح همه آنها ممکن نیست) مرد در جایگاه معشوق و زن در جایگاه عاشق است. برای همین مختصری در مورد معنی عشق و عاشقی عرض میکنم.
ادامه مطلب...
کلمات کلیدی :
پاسخ
نوشته شده توسط افسانه شکری در تاریخ
یکشنبه 94/2/20
باید به این نکته هم توجه کرد که همانطور که ازدواج موقت زمانش محدود است ازدواج دائم هم می تواند به طلاق منجر شود. و همانطور که ازدواج دائم می تواند تا پایان عمر ادامه یابد ازدواج موقت هم میتواند در صورت علاقه زوجین تمدید شود. منتهی فرقشان این است که در ازدواج دائم از همان اول پیمان ابدی با هم می بندند و جز در شرایط خاص شکستن این پیمان هر چند مجاز ولی زشت و ناپسند است و جز در موارد خاص زن حق جدا شدن از مرد را ندارد و ... ولی در ازدواج موقت تا مدت معین (یک سال یا دو سال یا ده سال) با هم زندگی می کنند و در صورت تمایل هم میتوانند ادامه دهند و اگر تمایلی به ادامه نداشتند می توانند جدا شوند.
همچنین در ازدواج دائم از نظر روانی چون امید به زندگی دائمی وجود داره شکسته شدن این امید ضربه شدید به روان مرد و زن وارد میکند ولی در ازدواج موقت چون از ابتدا چنین توقعی وجود نداره جدا شدن مشکل خاصی را برای زن یا مرد به وجود نمی آورد.
کلمات کلیدی :
پاسخ
نوشته شده توسط افسانه شکری در تاریخ
یکشنبه 94/2/20
کدام زنان از نظر خدا و پیامبرش و ائمه علیهم السلام گنج برای شوهرانشان به حساب می آیند؟
1- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَیْمُونٍ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ النَّبِیُّ ص مَا اسْتَفَادَ امْرُؤٌ مُسْلِمٌ فَائِدَةً بَعْدَ الْإِسْلَامِ أَفْضَلَ مِنْ زَوْجَةٍ مُسْلِمَةٍ تَسُرُّهُ إِذَا نَظَرَ إِلَیْهَا وَ تُطِیعُهُ إِذَا أَمَرَهَا وَ تَحْفَظُهُ إِذَا غَابَ عَنْهَا فِی نَفْسِهَا وَ مَالِهِ. (کافی - جلد 5 - صفحه 327) ادامه مطلب...
کلمات کلیدی :
پاسخ
نوشته شده توسط افسانه شکری در تاریخ
یکشنبه 94/2/20
از نظر دین ازدواج موقت جز چند فرق کوچک در سایر احکام فرقی با ازدواج دائم ندارد. چه از نظر محرمیت دائمی پدر شوهر و مادر زن و حرمت خواستگاری از همسر موقت کسی (چون خواستگاری از زن شوهردار شرعا اشکال داره) حتی در زمان عده و لزوم نگهداری عده مانند ازدواج دائم و ...
فرقهایی هم که برای ازدواج موقت هست نشانه این است که این ازدواج برای کسانی که شرایط ازدواج دائم را ندارند تجویز شده است. البته منظورم از شرایط توان مالی نیست. چون توان مالی نه شرط ازدواج اول است نه شرط ازدواج دوم. البته از نظر دین.
ادامه مطلب...
کلمات کلیدی :
پاسخ
نوشته شده توسط افسانه شکری در تاریخ
دوشنبه 94/2/7
اولی حفظ حقی است که حفظ آن از نظر خدا از حقوق مسلم و وظایف مهم مرد محسوب میشود.
دومی ممانعت از حق دیگری. چرا که وقتی عملی حلال است (چه ازدواج و چه هر عمل دیگر) و هیچ کس با هر نسبتی که دارد حق جلوگیری از آن را ندارد. اگر کسی تمایل دارد فرد دیگر از حق خود بگذرد تنها راه آن محبت و ... است نه اجبار و دعوا و ... (البته اگر جزء حقوقی باشد که فرد اختیار گذشتن از آن را داشته باشد) ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : حق، محبت، حلال، حسادت، غیرت، علاقه، عشق، مهریه، حقوق، حق الناس، ظلم، انحصار طلبی
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
جمعه 94/2/4
یکی از مناسبتهایی که در سالهای اخیر بسیار بر آن تاکید شده است شب جمعه اول ماه رجب است که به لیلة الرغائب شهرت دارد. متاسفانه در چند سال اخیر مطلب اشتباهی که در جامعه شایع شده است این است که لیلة الرغائب به معنی شب آرزوهاست. علت اشتباه بودن این مسئله آن است که تاکید اسلام همواره بر کوتاه نمودن آرزوها بوده است و همواره از آروزهای طولانی و بلند پرهیز داده شده است. آرزوهای بلند انسان را از هدف اصلی یعنی رسیدن به خدا و رضایت او و انجام وظایف اصلی غافل می کند و او را سرگرم چیزهایی می کند که اصلا و ابدا قابل مقایسه با هدف اصلی نیست. ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : خیرخواهی، خدا، وظیفه، تلاش، خیر، غم، غصه، لیلة الرغائب، شب آرزوها، آرزو، دعا، مسئولیت، کسب حلال، آرامش، اضطراب، علوم دینی، حاجت، حکمت
پاسخ
نوشته شده توسط محسن مقدس زاده در تاریخ
جمعه 94/2/4
خیلی از انتقادهایی که از افراد ثروتمند و حتی دزدیها و اختلاسها میشود ریشهاش اعتراض به کسب ثروت ناحق نیست. ریشه اکثر این اعتراضها (حالا یا به صورت فحاشی یا به صورت متلک و نیش و کنایه) حسد و حسادت است. البته این بدین معنی نیست که صد در صد انگیزه اعتراض به چنین افرادی حسادت باشد ولی سهم قابل توجهی از این انگیزه حسادت است. البته برای اینکه خود ما هم گرفتار قضاوت ناحق نشویم باید دانست که هر چیزی نشانه یا نشانههایی دارد و نشانه حسادت بودن یا نبودن انگیزه یک انتقاد کننده این است که باید ببینیم آیا خودش هم از طریق دزدی و رشوه و به طور کلی از راه ناحق کسب مال میکند یا خیر؟ ادامه مطلب...
کلمات کلیدی : حسد، حسادت، ثروت، دزدی، اختلاس، قضاوت، رشوه، ناحق، انتقاد، دلسوزی، تهمت
پاسخ