سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقوق در اسلام - 1

تشابه یا تساوی حقوق؛ چه در مورد انسان ها و چه حیوانات ظلم است. آنچه عدالت می باشد تناسب حقوق با نیازهای واقعی انسان ها و حیوانات است. 
به عنوان مثال اگر زن و مرد حقوق یکسان یا مشابه هم داشته باشند (در جایی که نیازهای یکسان و مشابهی ندارند) قطعا ظلم است ولی همین زن و مرد باید به اندازه نیازهای واقعی که خدا در وجودشان قرار داده است حقوق داشته باشند.



کلمات کلیدی : حقوق، تساوی حقوق، تساوی حقوق زن و مرد، حقوق زن و مرد، حقوق حیوانات، عدالت، ظلم، تشابه حقوق، تناسب حقوق

ملاکهای ازدواج - 4

هیچ وقت نباید با کسی به خاطر زیبایی و ثروت و موقعیت خانوادگی و ... ازدواج کنیم که اگر چنین کنیم خدا ما را به همان‌ها می سپارد و از همان‌ها هم خیر و برکتی نخواهیم دید. ملاک اصلی در ازدواج تنها فقط مسائل مربوط به تقوی و دیانت و اخلاق اسلامی (اعم از خوش برخوردی ظاهری) است نه موارد دیگر.
البته زیبایی و اصالت خانوادگی و موارد مشابه اگر ملاک اصلی انتخاب همسر نباشد پس از ملاک های اصلی به عنوان ملاک فرعی و امتیاز مورد تأکید قرار گرفته است.
همچنین توجه و ملاک قرار دادن ثروت و مسائل مالی چه در ازدواج دائم و چه ازدواج موقت و چه در زن و چه مرد مطلقا مورد مذمت قرار گرفته است. مخصوصا در ازدواج موقت که حتی نفقه هم واجب نیست و مهریه هم با توجه به توصیه اکید بر کم بودن آن و زود پرداخت شدن آن عملا نقش هدیه را دارد و برای ایجاد محبت می باشد؛ مسائل مالی کمرنگتر باید مورد توجه قرار بگیرد.



کلمات کلیدی : محبت، ازدواج، ازدواج موقت، ثروت، معنویت، تقوی، ملاکهای ازدواج، زیبایی، موقعیت خانوادگی، دیانت، اخلاق اسلامی، خوش برخوردی، نفقه، هدیه

روابط زن و مرد - 2

به جز مردانی که از نظر جنسی بیمار هستند در افراد سالم معمولا انحرافات جنسی از زنان شروع می‌شود و به همین جهت است که در اسلام بسیار بیشتر از نگاه مرد به حفظ حجاب زن تاکید شده است؛ چه حجاب کامل ظاهری (پوشش)، چه حجاب گفتار، چه حجاب رفتار. در یک جامعه سالم با افراد سالم تا زن شروع به خودنمایی و جلوه‌گری نکند مرد انگیزه نزدیک شدن به او را ندارد. اساسا باید کسی یا چیزی برای دیگری جذابیت داشته باشد تا به آن کس یا چیز گرایش داشته باشد.
ادامه مطلب...

کلمات کلیدی : حلال، بدعت، ازدواج، ازدواج موقت، توکل، حجاب، خودنمایی، همسر، معنویت، حیا، روابط زن و مرد، انحرافات جنسی، رسوم غلط، اعتیاد جنسی

جن - 1

جنیان مخلوقاتی مانند انسان هستند که در حالت عادی از چشم انسان پنهان هستند ولی ممکن است در مواقعی به چشم انسان دیده شوند. یعنی این توانایی را دارند که مرئی یا نامرئی باشند.
در مورد آسیب رساندن جنیان هم به طور خلاصه باید گفت که در حالت عادی چنین چیزی رخ نمی‌دهد. جن برای آسیب رساندن به انسان نیاز به انگیزه قوی دارد و در شرایط عادی معمولا سعی می‌کند از انسان دوری کند. در مورد اینکه آیا آسیب رساندن جن به انسان دور از عدالت خداست؛ باید گفت که همانطور که انسان‌های شرور می‌توانند به انسان های دیگر آسیب برسانند جن هم می‌تواند به انسان‌ها آسیب برساند ولی اولا معمولا چنین کاری نمی‌کند و ثانیا قدرت آسیب رساندن به انسان‌های با قدرت روحی و نفسانی بالا را (مانند اولیاء  و انبیاء و علمای ربانی و ...)  معمولا ندارد.  ادامه مطلب...

کلمات کلیدی : جن، جنیان، انسان، عدالت خدا، شرور، تقوی، قدرت، امام حسین، شیطان، ابلیس، آیه 268 سوره بقره، تفسیر، بندگی خدا، یأس، ناامیدی، رحمت، مغفرت

امر به معروف و نهی از منکر - 4

امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین واجب دینی که حضرت علی علیه السلام این واجب را در مقایسه با سایر تکالیف الهی مانند دریا در مقابل قطره آبی می‌دانند. این واجب الهی ضامن بقای باقی تکالیف و ارزشهای دینی می‌باشد. اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود بدعت‌ها جامعه را فراخواهند گرفت و زشت زیبا و زیبا زشت خواهد شد. گناهکاران بی‌حیا که پیش از این از ترس نهی از منکر در خفا گناه می‌کردند با ترک نهی از منکر به گناه و معصیت علنی خواهند پرداخت.   ادامه مطلب...

کلمات کلیدی : نهی از منکر، امر به معروف، تحقیر، اعراض قلبی، ایمان، گناه علنی، بدعت، حق الناس، باور، حیا، حق الله، گناه مخفی، نفاق، ریا، انزجار قلبی

استخاره - 2

همانطور که قبلا عرض شد در مورد تصمیماتی که در مراحل مختلف زندگی می‌گیریم پس از بررسی شرعی و عقلی با تفکر و مشورت با افراد متخصص و آگاه در آن زمینه به عنوان مرحله آخر اگر به نتیجه‌ای نرسیدیم؛ دین برای خروج از تحیر و سرگردانی استخاره را قرار داده است.
در ادامه بیان نکاتی در مورد استخاره که قبلا هم بیان شد نکات دیگری خدمتتان عرض می‌شود:
  ادامه مطلب...

کلمات کلیدی : استخاره، تفکر، مشورت، عقل، متخصص، تحیر، سرگردانی، توکل، تنبلی، قرآن، دین، خیر، دنیا، آخرت، معنویت، ترس، ازدواج، طلاق

انسانیت

انسانیتی رو که دین حق تایید نکنه انسانیت نیست بلکه هوس انسانهاست. انسانها معمولا به کارهایی که ازشون خوششون بیاد میگن انسانی و کارهایی که ازشون بدشون بیاد میگن غیر انسانی.

به عنوان نمونه:
برده‌داری زمانی عملی انسانی و حق مسلم صاحب بره بوده است ولی الان عملی غیر انسانی تلقی میشه.
تعدد زوجات و چند همسری زمانی حق مسلم و کاری عادی بوده است ولی الان نزد اکثریت مردم عمل زشت و غیرانسانی تلقی میشه.

واقعا کدام یک درست میگن؟ بالاخره برده داری و تعدد زوجات انسانی است یا غیرانسانی؟
اگر گفته بشه که الان بشر فهمیده که کدام عمل انسانی و کدام غیر انسانی است و از جهل گذشته بیرون آمده باید گفت که از کجا معلوم در آینده دیگران نیایند و نگویند که فکر و عقیده و باور ما اشتباه بوده است؟



کلمات کلیدی : انسانیت، تعدد زوجات، چند همسری، برده‌داری، انسانی، غیرانسانی، هوس، دین، فکر، عقیده، باور، جهل

ازدواج مجدد - 2

متاسفانه یکی از اعمالی که از نظر دین زشت و ناپسند نیست ولی در جامعه زشت و ناپسند شمرده می‌شود و این زشتی به دین نسبت داده می شود عمل ازدواج مجدد است. وقتی عملی به این شکل درآید مصداق بارز بدعت است که مهمترین واجب و وظیفه هر مسلمان مومنی مبارزه و مقابله با آن است. چرا که امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین واجبات هستند و بالاترین مصداق نهی از منکر مبارزه با بدعت و تحریف و تغییر دین و احکام دین است. بنده تاکنون در هیچ یک از احکام دین بدعت را تا حدی که در ازدواج مجدد جدی است مشاهده نکرده ام. این زشت انگاری ازدواج مجدد تا حدی است که بسیاری از مسلمانان ایرانی (بخصوص خانم‌ها) ازدواج مجدد را بسیار زشتتر و بدتر از قتل و دزدی می دانند در حالی که در بسیاری از بدعتهای دیگر چنین نیست. 
ادامه مطلب...

کلمات کلیدی : حق، امر به معروف و نهی از منکر، بدعت، ازدواج مجدد، ازدواج، حسادت، کفر، حق الناس، ظلم، عدالت

ملاک های ازدواج - 3 (هدف اصلی و هدف اولیه از ازدواج)

هدف اصلی و نهائی زندگی و کارهایی که در زندگی انجام می دهیم رسیدن به مقامات بالای معنوی و انسانی و قرب الهی است. ولی اگر می خواهیم به هدف نهایی برسیم باید اهداف پایینتر مشخص باشد. کسی که می خواهد به مقصدی برسد و مثلا به زیارت حرم امام رضا علیه السلام برود هدف نهایی او زیارت آن امام عزیز است ولی برای اینکه به آن هدف برسد باید اهداف پایینتر را پشت سر بگذارد. مثلا اول باید مقدمات سفر را فراهم کند و بعد از حرکت به سوی مقصد ابتدا از شهرهای بین راه بگذرد و بعد به شهر مشهد برسد و در نهایت به زیارت ایشان برود. قطعا اگر کسی اهداف پایینتر و قبلتر از هدف اصلی را نداند بسیار بعید است که به هدف برسید. از جمله اهدافی که برای رسیدن به مقامات بالای معنوی نیاز است اطاعت دستورات الهی و تسلیم در مقابل حضرت حق است. ادامه مطلب...

کلمات کلیدی : محبت، شهوت، هدف، ازدواج، عشق، هدف ازدواج، معنویت، قرب الهی، هدف اصلی، نیاز جنسی، نیاز عاطفی، غریزه جنسی، آرایش، عشق حقیقی، جذابیت

احکام - 1

در احکام و تکالیف شرعی دو بخش داریم:
یکی حکم و فتوا و یکی مصداق آن حکم و فتوی.
مثلا مرجع تقلید می فرماید که خون نجس است. این نجس بودن خون یک حکم قطعی دین است. ولی اینکه آیا فلان سرخی خون است یا رنگ دیگری است؟ یا اگر خون است آیا خون نجس است یا خون غیرنجس (مثل پشه) اینها تشخیص مصادیق هستند که بر عهده مکلفین است. یعنی شما لازم نیست که هر جا شک کردید سرخی که دیدید خون است یا نه به مرجع تقلید نشان دهید. بلکه باید خودتان تشخیص دهید که سرخی که دیدید خون است یا سرخی دیگری است. در همه احکام و فتاوی هم چنین است. (منحصر به یک یا دو جا نیست)  ادامه مطلب...

کلمات کلیدی : احکام، مجتهد، مرجع تقلید، حجاب، حکم، فتوی، مصداق، خون، نجس، تکلیف، وضو، متخصص، آیت الله مکارم

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >