وبلاگ :
يادداشتهاي شخصي محسن مقدس زاده
يادداشت :
مختصري از اشكالات علوم جديد مخصوصاً طبّ
نظرات :
6
خصوصي ،
36
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
1
2
3
>
+
ناشناس
مي خواستم
خلاصه اي چند سطري در مورد قران بنويسيد
پاسخ
شما يک جا را نشان دهيد که خارج از قرآن نوشته باشم!
+
محمود
حاج آقا سلام
نياز به مطالعه و تعمق خيلي بيشتر داريد.
موفق باشيد.
پاسخ
سلام عليکم. بنده عادت به شنيدن حرفهاي غير مستند زياد دارم و همچنين عادت به عمل به تنها حرفهاي مستند دارم. بنده بر اساس آنچه که فهميدهام چند سطري نوشتهام. حال شما ادعا ميفرماييد نوشته من اشکالاتي دارد ؛ مستدل رد بفرماييد و بنده نيز ممنون و متشکر خواهم بود. البته لازم به يادآوري است که دلايلي که ارائه ميفرماييد بايد اساساً مورد قبول بنده نيز باشد و استناد به منابعي و دلايلي که صرفاً شما آنها را ميپذيريد دردي را دوا نکرده و نخواهد کرد. موفق باشيد.
+
رهرو
سلام
آيا ميخواهيد مزاج خود را بشناسيد؟
نرم افزار اينترنتي تشخيص مزاج با بهرهگيري از دروس مزاجشناسي دکتر خيرانديش و کتاب مباني طب سنتي نوشته دکتر ناصري راهاندازي شد. آدرس:
http://tabaye.ir
+
حميدرضا رحيمي
ممنون؛
جامعه ما در برخورد با مدرنيته تقريبا سه موضوع کلي گرفته:
1- گروهي که اصالت را به مدرنيته داده اند (چه دين را قبول داشته باشند چه نداشته باشند)
2- گروهي که اصالت را به دين داده اند اما معتقدند تمدن غرب خوب و بدش از هم قابل تفکيکند و قائل به وجود قلمرو براي دين و قابليت تعامل با برخي وجوه غرب اند.
3- گروهي که اصالت را به دين مي دهند و قائل به دين حداکثري هستند و تمدن غرب را پيوسته و غير قابل تفکيک مي دانند.
فرهنگستان علوم اسلامي در گروه سوم است. البته اگر به طور جزئي تر بخواهيم وارد تفکراتشان شويم، ايشان معتقدند که
اگر کسي بدون ايمان اجتهاد کند فهمش براي خودش هم حجت نيست چه رسد به ديگران و بالاتر از اين فقيه نيازمند ابتهال و تضرع است و فقيهي که بدون ابتهال و تضرع اجتهاد کرد ،فتوايش براي مقلدان حجت نيست، عبوديت شرط ثبوتي اجتهاد است.
ايشان برخلاف مرحوم اصفهاني و ديگران که سيره عقلا را نسبت به هم عقلا در نظر مي گيرند چه مؤمن و چه کافر معتقدند که فقط سير? مؤمان جزء سير? عقلا محسوب مي شود. و غير مؤمنان از عقلا نيستد ،بلکه آنان مصداق "الذي يتخطبه الشيطان من المس" (کسي که شيطان بر اثر تماس او را آشفته و ديوانه کرده است) هستند. مثلا ايشان
در مورد معناي لغت هم مي گويند: ما معتقديم بايد حتي فهم معناي لغت را با تعبد و ابتهال فهميد و لذا از المنجد که نويسنده آن غير مسلمان است استفاده نمي کنيم و فهم معناي لغت را هم از قرآن و روايات طلب مي کنيم.
البته استماع سخن از معصوم غير از اجتهاد است و آن استماع حجت است و مشروط به ايمان نيست دلايل اين مباحث نيز بايد در جلسات ديگر مورد بحث قرار گيرد. ولي اجمالا آياتي داريم که از آنها استفاده مي شود کساني که ايمان ندارند محروم از فهم هستند ،مثل آيه وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُورا.
البته دين سطحي از تفاهم را با غير مسلمان و غير مؤمنين دارد که آنجا هم نيازمند به سطحي از تقوا است و لذا ساحران که از آن تقوا برخوردار بودند با نشانه هايي که ديدند حق را فهميدند و گفتند آمنا برب هارون و موسي، اما فرعون که اين سطح از تقوا را نداشت حق را نفهميد و شرط فهم را نداشت.
پاسخ
اين فرمايشات را به طور پراکنده شنيده بودم ولي براي برررسي يک تفکر بايد جوانب مختلف آن مورد بررسي قرار بگيرد. چه بسا برخي نظرات که در ابتدا حتي کفر تلقي شوند ولي با تعمق بر روي آنها دانسته ميشود که جزء برترين و بالاترين نتايجي است که علما به آن رسيدهاند. البته اگر ديدار حضوري يا آنلاين اتفاق بيفتد خيلي بهتر مي توان به بررسي اين نظرات پرداخت. براي توضيح مختصر عرض ميکنم که شايد عقيده بنده نظري بين نظر دوم و سوم باشد و البته شايد کمي پيچيدهتر و محتاج استدلالهاي قويتر... فلذا بحث بر سر اين موضوع را به زماني مناسب ميگذارم.
+
حميدرضا رحيمي
سلام عليکم و رحمة الله ... حاج آقا، نظر شما در بار? تفکرات فرهنگستان علوم اسلامي چيه؟ و بطور کلي بيشتر به کدام جريان فکري تمايل داريد؟ (من احتمالا 5 شنبه ميام قم، بايد در مورد آيند? تحصيليم از چند نفر مشاوره بگيرم. اگر شما آن روز وقت داريد، خوشحال ميشم ببينمتون)
پاسخ
سلام عليکم و رحمة الله و برکاته! بنده خيلي دقيق در جريان خط مشي فرهنگستان علوم اسلامي نيستم. البته در صورت گفتگوي موردي درباره همان مورد خاص مي توانم نظر خود را خدمتتان عرض کنم. بنده هم روز پنجشنبه احتمال زياد قم هستم پس لطفاً قبل از تشريف آوردن هماهنگ بفرماييد. موفق و پيروز باشيد.
+
پايگاه اطلاع رساني امام مهدي
سلام عليكم. احسنت. آقا باعث افتخاره. اگر روحانيت مستحكم وارد اين مقوله شوند نتايج بسيار مهمي دربر خواهد داشت. در حال حاضر ساليانه هزاران ميليارد در راه خدمت به طب مدرن يهودي هزينه مي شود و ثروت يهوديان بيشتر. البته مطمئن باشيد در ابتداي راه با مشكلات فراواني مواجه خواهيد بود و به شدت نفي خواهيد شد اما اساسا پيمودن راه حق همراه با مشكلات خواهد بود. اگر تمايل داشتيد مي توانيم در مقوله تحقيق و تبادل اطلاعات در خدمت باشيم. اللهم عجل لوليك الفرج
پاسخ
سلام عليکم. خيلي ممنون از لطفتون. گذشته از عواقب سوئي که در صورت انس ذهن و جسم و دل با علوم تجربي مورد انتظار است ، طب بخش بزرگي از فقه و فلسفه اسلامي ميباشد و علاوه بر آنچه ذکر شد فوايد فراوان ديگري نيز دارد. مسلم است که هر چه هدف بزرگتر باشد بايد براي مبارزه وسيعتر و سنگينتر آماده شد. ما نيز خودمان را براي هر آنچه ممکن است آماده کردهايم. البته بنده در مقوله طب فعلاً در ابتداي راه و بيشتر در زمينه مسائل تئوري و زيربنايي فعاليت دارم و هنوز وارد جزئيات طب به شکل کامل نشدهام. هر چند از همکاري با دوستان و همفکران گرامي هم خوشحال و خرسند خواهم بود. موفق و پيروز باشيد.
+
مصطفي
باسلام بعضي وقت ها آدم دروغ هايي ميشنوه كه اگر دستگاه دروغ سنج بود مي تركيد "پزشكي جديد عمر رو از سي سال به هشتاد سال افزايش داده" ببخشيد نمونش تو كشور خودمون براساس اظهارات همين مسئولين وزارت بهداشت سن سكته قلبي به سنين جواني 30-40 سال رسيده پر رويي حاميان طب مدرن واقعا مثال زدني است
پاسخ
سلام دوست گرامي. البته مشکل علاوه بر آنچه فرموديد از جاهاي ديگر هم آب ميخورد. هم ضعف ريشهاي طب رايج ، هم عدم تخصص کامل پزشکان داخلي حتي در همين طب ضعيف و ناقص و بيشتر تقليد کورکورانه از نتايج تحقيقات خارجي که به علت بومي نبودن سنخيت چنداني با مردم اين سرزمين ندارد، هم عدم تقيد مردم حتي به همين سفارشات ناقص طب رايج ، دوري از معنويت که آن هم ربط مستقيمي به اساس طب رايج دارد و ... همه و همه دست به دست هم دادهاند که سلامت مردم به وضعي که مشاهده ميکنيد در آيد.
+
افشين احمدپور
حاج آقا من که به شما گفتم به جاي وبلاگ بازي بريد چند صفحه جامع المقدمات بخونيد. شما که نه پزشکي مدرن خونديد نه چيزي از طب سنتي مي دونيد بنابراين درباب چيزهايي که هيچ تصوري از اونها نداريد مداخله نکنيد لطفا. شما جماعت جاهل دين مردم رو ملعبه ي دست مشتي شارلاتان کرديد و سلامتي مردم رو به خطر انداختيد بعد انتظار داريد من براي شما احترام قائل بشم و مثل ملاصدرا باهاتون حرف بزنم.حاج آقا انصافا شما مي دوني فرق پروستات با خربزه ي مشهدي چيه که اومدي تو وبلاگت داري تخم جهالت پراکنده مي کني.تو اصلا مي دوني فروس سولفات با شلمان چه فرقي داره که اومدي درباره ي آهن نظر دادي؟
پاسخ
شما هم به جاي همين کاري که گفتيد (وبلاگ بازي) اگر قدرت استدلال نداريد مثل لاتهاي کوچه بازاري حرف نزنيد. در ضمن از اين به بعد هر وقت ياد گرفتيد مثل دانشپژوهان و دانشجويان و دانشمندان حرف بزنيد جواب شما را خواهم داد! بنده با افراد مدعي که هر وقت در استدلال کردند کم مي آوردند به سمت ادبيات لاتي چاله ميداني مي روند هيچ حرفي ندارم.
+
افشين احمدپور
ما عاقبت به خير شديم که نقد ما از ديدگاه شما که فرق طب رو با انبردست نمي دوني شده هجوآميز. شما چون آدم بي سوادي هستيد دوست داريد تو همه چيز سرک بکشيد.از طب و فلسفه گرفته تا هم فيها خالدون! اما اين بار يک منتقد اومده وسط که از تکفير نمي ترسه و از هر دري که امثال شما بخوان مغالطه کنن مي تونه جواب بده بنابراين راه رو اين ديديد که با چماق ادب وارد بشيد در صورتي که من در نقدهايي که بر روازاده وارد کردم کاملا علمي وارد بحث شدم. شما بفرماييد اثبات کنيد که نمک دريا يد داره يا بفرماييد اثبات کنيد که حديث جعلي نيست .اگر هم سواد ورود به اين بحث ها رو نداريد که نداريد بفرماييد وارد مقولات فلسفي بشيد و به قول خودتان مبنايي يه مقاله بنويسيد و از طب سنتي دفاع کنيد.البته از درسي که به دوستتون دادم عبرت بگيريد و رطب و يابس به هم نبافيد. من به سيد محمد تقي ابطحي هم گفتم.گفتم اگه شما به اون لاطائلات نمي گفتيد نقد عالمانه اين طرف توهم نمي زد که فکر کنه ملاصدراست و براي خودش ماء الشعير ليمويي باز کنه.البته از جوابي که ايشان به ميثم مهديار دادن مشخصه که دارن به حرف من مي رسن. ضمنا من عادت دارم مطالب هجوآميز رو با نيش و کنايه نقد کنم که طرف يه وقت فکر نکنه نظريه ي حرکت جوهري رو مطرح کرده. درباره ي ديگ و قابلمه هم اون يه مثال بود من زدم شما مثل اينکه گيرندت هنوز با زغال ليمويي کار مي کنه.
پاسخ
جناب احمدپور اگر توانايي استدلال داشته باشيد نيازي به استفاده از اينگونه از ادبيات نيست: "فرق طب رو با انبردست نمي دوني" - " آدم بي سوادي هستيد دوست داريد تو همه چيز سرک بکشيد.از طب و فلسفه گرفته تا هم فيها خالدون!"- "گفتم اگه شما به اون لاطائلات نمي گفتيد نقد عالمانه اين طرف توهم نمي زد که فکر کنه ملاصدراست" اگر عادت شما اين است که غير علمي و با ادبيات چاله ميداني نقد کنيد اين خود نشان از بي سواد بودن خودتان است و نه مخاطبتان. من اگر در جواب مغالطه به جاي پاسخ منطقي شروع به بد و بيراه کردم نشانه ضعف خود من است ، نه ضعف طرف مقابل.
+
رحيمي
@ افشين پور:
در ضمن، بنده به جهت ظن خوبي که نسبت به ديگران دارم فکر کردم شما نقدي عالمانه نسبت به مواضع ايشان داريد به همين دليل ابتدا نقد شما را مطرح کردم و بعد خواندم!! اما متاسفانه با مشتي مطالب هجوآميز که به دور از شخصيت يک منتقد مصلح است مواجه شدم که باعث انتقاد و گلايه برخي دوستان و اساتيد شد .... من خودم منتقد هستم اما کجا شخصيت افراد را با عبارت هتاکانه مورد حمله قرار دادم که بخواهم از چنين سيره اي در وبلاگم حمايت کنم؟! بنده منتقد جناب روازاده هستم و در دفتر ايشان آن هم در فضايي که اطرافيان ايشان به شدت نسبت به مواضع ايشان تعصب دارند از شخص ديگري در مسائل علمي حمايت کردم و ايشان را ارجح از آقاي روازاده برشمردم و به ادعاهاي بي سند ايشان و مشکلاتي که براي طرفداران طب سنتي ايجاد مي کند معترض شدم. اما جار و جنجال راه نيانداختم و شخصيت ايشان را مورد هتک قرار ندادم و ايشان هم استقبال کرد. اين يک نمونه از مطالبي است که بنده در مواجهه با تحليل يون از جانب امثال ايشان مطرح کردم و مخالفت کردم. البته نه از جبهه امثال شما بلکه از ديدگاهي که مورد نظر خودم بود. ايشان در مورد تحليل يوني حتي اگر از لحاظ طب و شيمي مدرن درست هم گفته باشند از ديد من يک اشتباه مسلم کرده اند و اين رويکرد ايشان مورد تاييد ما نيست:
http://shiateb.blogfa.com/post-47.aspx
پاسخ
دوست گرامي اين روال همه کساني است که قدرت پاسخگويي منطقي را ندارند. چرا که اگر کسي حرفي براي گفتن داشته باشد دليلي ندارد که اين ضعف را با هتک و توهين و ... جبران کند. براي بيان مغالطه آميز بودن يک استدلال شعار دادن کافي نيست بلکه بايد با دليل مواضعي که در آنها مغالطه شده است نشان داد و به اين طريق يعني طريق استدلال مچ مخالف را گرفت. هر انسان بي سواد و بي فرهنگي توانايي پاسخ با هتک و توهين و تحقير و ... را دارد.
+
رحيمي
@ افشين پور:
بنده مروج فکري هستم که معتقد به طب جامع اسلامي است. در اراء پزشکاني هم که معرفي کردم مواردي هست که خود بنده با آن مخالفم و در نقدهايم صريحا اشاره کرده ام که اين راه را غير علمي و ضد علمي ميدانم. با اين حال به معرفي آراء آن ها پرداختم. همين اثبات مي کند که ظن شما بي مورد است چون اگر غير از اين بود بنده نبايد به معرفي آراء افرادي ميپرداختم که خودم به مباني فکريشان منتقدم. آقاي روازاده هم يکي از ايشان است. در ضمن بنده با ايشان ارتباطي ندارم و مصاحبه با ايشان هم نظر من نبود و تمام کارها توسط نشريه پنجره انجام شد و بنده مکلف شدم با ايشان مصاحبه کنم و جهت اطلاع رساني مصاحبه ايشان را بر روي وبلاگ قرار دادم و هيچ سهمي در نشر آن در هيچ رسانه اي نداشتم. در ضمن، مورد ديگري که اثبات مي کند حرف شما از اساس ايراد دارد اين هست که فرموديد: " شما که بلديد درباره ي ديگ و قابلمه با حضرات مصاحبه کنيد" در صورتي که اگر به فايل کامل صوتي مراجعه نماييد بنده هيچ جايي چنين مواردي را مطرح نکرده ام بلکه فقط به مسائل مبنايي طب پرداخته ام و اين بار ديگر اثبات مي کند که حضور بنده در اين عرصه، دليلي غير از آنچه شما ميگويي دارد و شما در اشتباه به سر ميبريد و با ظن گمان صحبت ميکنيد.
+
حميدرضا رحيمي
جناب آقاي مقدس زاده. اين ها عجيب بهانه جو هستن. اگر پزشک نباشي ميگن چرا دخالت ميکني تو که سواد نداري. اگه پزشک باشي ميگن شياد و شارلاتاني. اگه طلبه باشي ميگن درستو خوب نخوندي. اگه عالم دين باشي ميگن علما مشکلشون اينه که از پزشکي سر در نميارن .... وقتي ميگي اينو آيت الله جوادي املي گفته تحقير ميکنن که خوب شد يه نفر يه چيزي گفت شما دستت خالي نباشه. وقتي ميگي آيت الله حسن زاده گفته ميگن من شانم اجل از بحث با امثال شماس!! ... خلاصه خيلي ادمهاي باحالي هستن!
پاسخ
بالاخره بايد چيزي گفته باشند که چيزي گفته باشند! همانگونه که چند نظر قبل هم عرض کردم بهترين پاسخ به آنها منطقي کردن و به چالش کشيدن اصل تفکر آنهاست که بهترين پاسخ را خواهد داد. يا بر سر بحث منطقي ذره اي حاضر به تفکر خواهند شد و يا بي پايه بودن تفکر خود را با فرافکني و توهين و تحقير و حواله دادن به آينده و ... نشان خواهند داد.
+
افشين احمدپور
چه جالب جناب رحيمي! پس شما در پي ديگ و قابلمه نيستي فقط مروج فردي هستي که در پي ديگ و قابلمه است!!!!! بالاخره اين ديگ و قابلمه از يه جاي تفکرات کلي طب اسلامي بيرون اومده ديگه! از آسمان که به زمين نيفتاده. من در سايت شما نقدي نديدم.نقد بنده رو هم که بر خلاف وعده حذف کرديد.شما که از نقد مي ترسيد چرا بساط راه انداختيد و دم از دين و عقل مي زنيد.شما که بلديد درباره ي ديگ و قابلمه با حضرات مصاحبه کنيد چرا بهشون نمي گيد از تو سوراخ بيان بيرون و جوابگوي مردمي باشن که هزاران کيلو آرسنيک و جيوه تو حلقشون ريختن و گوش خودشون و بچه هاشون رو بريدن!!!؟ هر چند مطمئنم بهشون زنگ زديد ولي جرات نکردن از تو سوراخ بيان بيرون. آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.
پاسخ
بحث از ديگ و قابلمه فرع بر مسائل مبنايي است. انسان عاقل هم ابتدا بر سر مسائل مبنايي بحث مي کند و بعد به برطرف کردن اشکالات آن مي پردازد. نه مثل علوم تجربي مرسوم که ريشه فاسد است ولي مدام بر سر بريدن شاخه هاي مسموم و آفت زده هزينه مي کند.
+
حميدرضا رحيمي
عجب! جناب احمدپور شما انتظار داريد هرکسي از راه رسيد و نقدي به آراء کسي زد بنده براي رد حرف او يقه چاک کنم؟! شما اول يک نگاهي به مطالب وبلاگ بنده بياندازيد تا بر شما معلوم بشه که آن چيزي که بنده مدعي آن هستم در نقدهاي شما پيدا نميشود و قبل از اينکه شما بخواهيد به اسم نقد، الم شنگه راه بيندازيد منتقد امثال اقاي روازاده بوده ام. البته به سبک خودم. و در ملاقات حضوري هم با ايشان سر اين مسائل بحث کردم اما راه من از راه شما جداست. بنده در پي ديگ و کفگير و قابلمه نيستم و تا شما بخواهي با طرح مسائل جزئي به جايي برسي، جريان طب اسلامي با برنامه هايي که در پيش دارد، مردم را با خود همراه کرده است. بنده در جريان مسائلي هستم که شما نيستي وگرنه به بنده نميگفتي بيا و جواب بده. کارهاي بسيار مهم و کلاني در طب اسلامي شروع شده و بنده هرچند مطالب شما را قابل پيگيري ميدانم اما با توجه به اولويت هايي که براي کارم قائلم وارد شدن در چنين مسائل جزئي را براي خود، وقت تلف کردن ميدانم.
آقاي مقدس زاده لطفاً بفرماييد شما ساکن کدام شهر هستيد ... ممنون
پاسخ
جناب رحيمي درک بفرماييد. وقتي ذهن با روش جزئي نگري علوم طبيعي فعلي انس بگيرد طب سنتي را هم بر اساس همان مبنا تحليل مي کند و بالاخره سر از تناقض و تضاد در مي آورد. اينگونه افراد وقتي قرار است مباني وحيگونهشان! به چالش کشيده شود پاسخشان چيزي جز توهين و تحقير و شعار و دعا! و ... نيست. در ضمن بنده قم ساکن هستم.
+
افشين احمدپور
جناب رحيمي بس کنيد اين ادا و اطوارها رو. من که در دو نقد خودم مشت يکي از اين حکماي شما رو باز کردم.پس چرا کسي جرات نکرد يه جواب بده و فقط بسيج شديد که با فشار دادن ماسماسک منفي بديد که البته در اون حوزه هم باز شکست خورديد. ما هر چه مي کشيم از اينه که افرادي مانند اين جناب مقدس زاده که استعداد کمي دارند وارد حوزه هاي علميه مي شن و با دو ريال سواد فلسفي و يه شاهي سواد حديثي مي خوان از دل اسلام طب استخراج کنن. بريد چهار صفحه کتاب شهيد مطهري بخوانيد دست کم بفهميد معني علم چيه بعد من با شما هم کلام مي شم. فعلا که بزرگان شما از ترس باز شدن مشت شارلاتانيسم هر کدام يه گوشه پنهان شدن و نوچه هاشون دارن سنگ پرت مي کنن و فحش مي دن.
پاسخ
ظاهرا اين شما هستيد که بدون تخصص و سواد کافي و استعداد اندک وارد مسائل تخصصي شده ايد که توانايي پاسخگويي به آنها را نداريد. هر وقت به جاي تحقير و توهين و شعار دادن توانستيد به شکل استدلالي پاسخ مخالفين خود را بدهيد آن وقت بياييد تا ببينيم چه مي گوييد. نکته جالب هم اينجاست که مثبت دهنده ها بسيج نشده اند ، فقط منفي دهنده ها بسيج شده اند!
1
2
3
>